Miért káros nagy mennyiségben a glutén?

gluten glutenmentesJó ideje rendkívüli népszerűségnek örvend a gluténmentes diéta.

Eredetileg a lisztérzékenyeknek találták ki, mára azonban sok egészséges ember is követi, hívei esküsznek arra, hogy csakis a gabonafélék elhagyásával lehet tartós fogyást elérni.



Mi is a glutén?


A glutén két fehérje, a gliadin és a glutenin keveréke. A búza, a rozs és és az árpa magjában találhatók a keményítővel együtt.

Mit egyen az, aki érzékeny a gluténra?

A lisztérzékenység kezelésének egyetlen módja van: a diéta. 100%-osan ki kell iktatni a beteg étrendjéből a gabonaféléket (és az ezeket nyomokban tartalmazó ételeket). A diéta legfontosabb feladata, hogy a glutén kiiktatása úgy valósuljon meg, hogy más tápanyagokban ne szenvedjen hiányt a beteg.

Kinek ajánlott a gluténmentes étrend?

A szakemberek szerint a gluténmentes étrendet csak azoknak kell tartani, akiknek orvosilag diagnosztizált lisztérzékenységük van. Akinek nincs ilyen betegsége, az feleslegesen zárja ki a glutént és vele együtt a gabonák nagy részét az étrendjéből.

Persze itt sem ajánlott túlzásokba esni. A nagy mennyiségben bevitt gabonafélék veszélyeire már évek óta figyelmeztetnek egyes kutatók, kiemelve a glutén túlzott bevitelének negatív hatásait. A glutén beavatkozik a bélflóra megfelelő működésébe, ezáltal csökkenti a tápanyagok ideális felszívódását. Ez az immunrendszer gyengüléséhez, és bizonyos betegségek kialakulásához vezethet.

gluten glutenmentesMi a baj a túl sok gluténnel?

A glutén lebontásához nagyon sok gyomorsavra van szükség. Ha túl sokat fogyasztunk belőle, megterheli az emésztőrendszert. Ne gondoljuk, hogy ez kivételes eset, hiszen egy péksüti, egy szendvics, egy pizza vagy egy spagetti, esetleg egy süti sokak számára teljesen megszokott menü a mindennapokban. A glutén gyakorlatilag az összes készételben megtalálható.

Ha a glutén lebontása nem megfelelő a gyomorban, a falat gombócokban jut a vékonybélbe, ott a szervezet körülveszi nyálkával és izolálja. A gombóc, mint egy dugó, mindent lelassít. A lassú emésztés később sok kellemetlenség forrásává válhat.

Hogyan kerülhető el a túlzott glutén fogyasztás?

Szerencsére vannak alternatívák. Rengeteg kenyérhelyettesítő kapható, jól használhatóak a gluténmentes gabonák is. Ha Szilvi tanácsait követed, bőven találsz majd ennivalót, amivel jóllakhatsz.

A gluténmentes diéta változatos és megunhatatlan. Tanuld meg a teljes értékű glutén, cukor és tejmentes táplálkozás alapjait Gluténmentes főzőiskolánkban! Győződj meg róla, hogy lehet könnyen finomat főzni!

 

 

 

Makrobiotika a facebookon

Makrobiotikus hírek

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy értesülj programjainkról, újdonságainkról!